ניהול תזרים מזומנים לעסקים

תזרים המזומנים בעסק מציג את תנועת הכסף הנכנס אל העסק מלקוחות: הלוואות שהעסק נטל, מכירת ציוד ועוד, מול תנועת הכסף היוצא החוצה מהעסק לגורמים חיצוניים: תשלום לספקים, לעובדים, דמי שכירות, שכר, מיסים, החזר הלוואות ועוד.

כמנהלי עסק, השאיפה שלכם היא תזרים מזומנים חיובי בו התקבולים עולים על התשלומים או למצב של איזון ביניהם. חיוני לבצע ניהול תזרים מזומנים באופן חודשי או אף יומי במקרים בהם תנועת הכסף פנימה והחוצה גדולה, כשהמטרה העומדת לנגד עיניכם היא לדאוג לכך שהעסק יוכל לעמוד בהתחייבויותיו כלפי הגורמים החיצוניים והפנימיים כאחד.

איך מבצעים ניהול תזרים מזומנים?

נקודת מוצא – מצב היתרות בבנק– החזיקו נתונים עדכניים על היקף הכספים המופקדים בבנק ועל מידת ניצול האשראי שקיבלתם בבנק. זוהי נקודת מוצא של כל תזרים. עודף בחשבון ייתן לעסק אורך נשימה אך גירעון עלול לגרום ליצור חוסר יציבות וסכנה להמשך קיומו של העסק.

מכינים תחזיות לתזרים המזומנים – הערכת פעילות העסק במונחים כספיים לתקופה מסוימת. הערכת תקבולים מהמכירות של העסק מול תשלומים במהלך אותה תקופה. התחזית נבנית בכפוף לתאריכי התשלומים וימי אשראי שקיבלנו מספקים, תאריכי גבייה מלקוחות, השפעה של עונתיות, שינויים במיסוי, לוחות סילוקין של הלוואות ועוד שינויים כלכליים שצפויים להשפיע על פעילות העסק שלכם.

תוכניות עסקיות לעתיד – במידה ואתם מתכננים השקעת כספים בהתרחבות העסק, רכישת ציוד חדש, שדרוג בית העסק, עליכם לכלול את סכומי ההשקעות בתחזיות שלכם, כולל הלוואות לעסקים. חשבו על הדרך בה תשלמו על תוספת ההשקעה, האם מתוך התשלומים השוטפים, או על ידי הלוואה נוספת ובסופו של דבר האם תוכלו לעמוד בכך.

מגבשים דו"חות – הציבו את כל הנתונים שאספתם בצורת דו"ח. אפשר לעשות זאת בגיליון אקסל או להשתמש בתוכנה ייעודית לכך. גבשו תזרים מפורט לפי תקופות, זה יקל בשלבים הבאים על הבקרה והמעקב. ניטור ובקרה של דוחות ברורים יקלו מאוד על מלאכת העבודה ויאפשרו לכם להתסכל על המספרים "בגובה העיניים". בעלי עסקים רבים חוששים "להתעמת" עם הדוחות והמספרים ויוצרים מצב של נבואה שמגשימה את עצמה, אך באופן שלילי.

זה הזמן לבדוק – האם לקחתם בחשבון את כל הנתונים המשפיעים על התזרים. השמטת נתון עלולה לשנות את התמונה כולה. לאחר שווידאתם זאת תוכלו לבדוק האם תוצאת התזרים חיובית או שלילית. תזרים חיובי יצביע על עסק בריא, על יכולות טובות לביצוע התרחבות ופיתוח או השקעת הכסף כגיבוי לתקופות חלשות. אך תזרים שלילי יצביע על בעיה או חולשה ויאפשר לכם לבצע פעולות לחיזוק התחומים המוחלשים, לשיפור ימי אשראי אצל ספקים ולבחון את פעילות העסק שלכם בתכנון מראש.

בקרה ומעקב אחר תזרים המזומנים – תחזיות לבדן אינן מספיקות, חשוב לעקוב אחר כניסה ויציאה של כספים באופן שוטף. לבדוק את מידת ההתאמה של הפעילות בפועל לתחזית שעשיתם. רצוי מאד לעדכן את הנתונים כדי שתהיה בפניכם תמונת מצב עדכנית למצב הנוכחי ולעתיד לבוא.

העסקת איש מקצוע ייעודי – ישנם אנשי מקצוע שרכשו השכלה בתחום ניהול תזרים מזומנים ומציעים את השירות הזה לעסקים. משרדי רואה חשבון עם התמחות בניהול תזרים מזומנים יכולים לספק ערך רב לעסקים. אמנם שירות כזה יהיה מותנה במחיר נוסף מצד משרד רואה החשבון אך יכול לתת ערך מוסף רב, שבסופו של יום ישתלם לבעל העסק.

לסיכום,חשיבותו של ניהול תזרים מזומנים לעסקים היא גבוהה. בעל העסק יודע בכל רגע את מצבו הכספי, בראייה נוכחית ובראייה לעתיד. תזרים המזומנים יסייע בידו לנהל את העסק באופן יעיל יותר, לזהות נקודות של חוזק להישען עליהם ונקודות חולשה לתיקון ושיפור.