< הקודם
הבא >

גלגל"צ

אתר טוקבק
מאת: אתר טוקבק, פורסם: 10.03.09, 15:04

גלגל"צ הובילה מהפיכה בתחום הרדיו בישראל והפכה להיות הרבה יותר מעוד תחנת רדיו. בשנת 1993, הוקמה גלגל"צ על ידי גלי צה"ל ובשיתוף משרד התחבורה – הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים. הרעיון מאחורי הקמת התחנה היה התמקדות במוזיקה פופולארית ובשידור דיווחי תנועה ותשדירים לבטיחות בדרכים, על חשבון תוכניות תוכן. הרעיון הזה תפס בגדול, ותוך זמן קצר הפכה גלגל"צ לתחנת הרדיו הפופולארית ביותר בקרב הקהל הצעיר.

אחוז ההאזנה בקרב מאזינים בגילאי 18-45 הוא 24%, במונחי רדיו זה המון. השאלה שחייבת להישאל היא איך זה קרה ? מהו הצורך המדויק עליו עונה התחנה? נראה שאת המקום המרכזי בתשובה לשאלה זו, צריכה לתפוס מוזיקת המיינסטרים המשודרת בתחנה. המילה גלגל"צ הפכה לסמל למוזיקה עדכנית, פשוטה וקלה להאזנה. השירים המשודרים בתוכניות הם בד"כ להיטים קליטים ובעלי אורך חיים קצר מאוד. השיטה המועדפת על גלגל"צ להחדרת שירים לתודעה הציבורית היא ע"י הכנסתם לפלייליסט וחזרה עליהם עד עשרות פעמים ביום.

אותו פלייליסט, שהגיע גם הוא לתודעה הציבורית בעיקר בזכות גלגל"צ, הוא רשימת שירים המתעדכנת באופן שבועי ומהווה את מאגר השירים המשודרים בתחנה באותו השבוע. הפלייליסט מדורג ע"י עורכים בתחנה וגם ע"י ציבור המאזינים ושירים הממוקמים בו גבוה, מושמעים בתדירות גבוהה מאוד. הרבה אמנים ישראלים צעירים, הציבו לעצמם כמטרה להגיע לפלייליסט של גלגל"צ מתוך הבנה שמדובר במתכון כמעט בטוח לפריצה ציבורית והצלחה.

קהל המאזינים מנגד, מתחלק לשניים בהקשר הזה – המאזינים המחוברים לפלייליסט, מתאהבים בשירים שבו ונהנים מההשמעות החוזרות, לעומת המאזינים המתמרמרים על 'טחינת השירים' ומפתחים אנטגוניזם לשירים המושמעים תדיר. כך או כך, אין ספק כי התחנה הצליחה לחולל שינוי בתחום. בקצב החיים המודרני בו שירים חדשים בכל העולם צצים בכל יום והמוזיקה משתנה תדיר, מעדיפים מאזינים רבים להישען על גלגל"צ ולא לעקוב בעצמם אחר ההתפתחויות המוזיקליות ולרכוש מוזיקה ייחודית. התוצאה היא שהתחנה לא רק הופכת אמנים אנונימיים לכוכבים בין לילה, היא גם מעצבת את הטעם המוזיקלי של חלקים נרחבים באוכלוסיה, לטוב ולרע.

נראה כי גם המיקוד של התחנה במוזיקה ובנושא הבטיחות בדרכים וצמצום תוכניות התוכן, מקנה לה נקודות בקרב המאזינים והופך אותה לתחנה בעלת אופי צעיר ותוסס. אוכלוסיית המאזינים הצעירים, מעדיפה ברובה לשמוע מוזיקה על פני דיבורים. תוכניות התוכן דורשות האזנה רצינית והפניית קשב על מנת לעקוב אחריהן ומרבית הצעירים פשוט חסרי סבלנות וזמן בכדי לעשות זאת. גלגל"צ משדרת מוזיקה קלה שיכולה להתנגן בקלות ברקע בזמן ביצוע פעילויות רבות והעובדה הזו הופכת אותה לפופולארית מאוד. בנוסף נראה כי גם ההתמקצעות בנישה של דיווחי התנועה מושכת לתחנה מאזינים רבים. במדינה כמו שלנו בה התחבורה הציבורית לא מזהירה בלשון המעטה, נאלצים נהגים רבים לנסוע ממקום למקום ברכבם הפרטי.

כיוון שגם מערכת הכבישים שלנו לא מזהירה, רבים מהם עומדים בפקקים. ההאזנה לגלגל"צ לפני ותוך כדי הנסיעה מאפשרת תכנון נכון של הדרך וחסכון בזמן. לבסוף, נדמה כי גם תשדירי הבטיחות החוזרים ונשנים בגלגל"צ מקדמים שינויים חברתיים. בדיוק כמו שבתחנה יודעים לחזור על שירים ולהחדיר אותם לתודעה הציבורית, כך חזרה על התכנים הנוגעים למניעת תאונות ובטיחות בדרכים היא בעלת אפקט דומה. אפשר לקרוא לזה שטיפת מוח אבל נראה כי התזכורות החוזרות בנוגע לחוקי התנועה ולסכנות הכרוכות בנהיגה עושות את שלהן, גם אם באופן לא מודע. המצב במדינה בתחום הזה רחוק מלהיות טוב אולם אפשר לשער שבלי גלגל"צ הוא היה גרוע עוד יותר.